Samsung og Apple har lagt bak seg et skuffende kvartal. For begge har det kinesiske markedet blitt en ren katastrofe. Apple, som har satset alt på å få ny vekst fra Kina de siste årene, fikk en resultatsvikt på 30 prosent fra Kina. Samsung er ikke å finne på salgsstatistikkene.

Riper i lakken

For tre år siden dominerte Samsung i Kina, som de også gjorde i resten av verden. Samsungs markedsandel har falt viser nye statistikker fra Strategy Analytics – både i Kina og i verden.

I tredje kvartal solgte Samsung 75,3 millioner smarttelefoner. Dette er 8,5 millioner færre enheter enn i samme kvartal i fjor. Selv justert for Galaxy Note 7-skandalen, hvor over 100 telefoner har eksplodert og tatt fyr, falt Samsung-salget.

- Det globale smarttelefonsalget økte med seks prosent på årsbasis fra 354,2 millioner enheter i fjor til 375,4 millioner i tredje kvartal i år. Dette var den høyeste vekstraten på et år, sier direktør Linda Sui hos Strategy Analytics i en ny rapport.

Hun mener at utsiktene for inneværende kvartal ser bra ut. Nye toppmodeller fra blant annet Apple og Huawei gjør at brukere lar seg lokke til å skifte ut eksisterende modeller.

Selv i et voksende marked falt Samsung-salget med ti millioner enheter. Dette førte til at Samsungs markedsandel falt.

- Dette var Samsungs verste kvartal på nesten to år. I løpet av det siste året har markedsandelen falt fra 24 prosent til 20 prosent. Tilbakekallingen av Galaxy Note 7 ble elendig håndtert. Samsung har fått riper i lakken og etterlatt seg et stort hull i produktporteføljen, sier direktør Neil Mawston hos Strategy Analytics.

Kjører forbi Huawei

På det kinesiske markedet har Samsung forsvunnet fra salgsstatistikkene over de fem største mobiltelefonprodusentene. Apple har så vidt klart å beholde femteplassen med en markedsandel på 6,2 prosent. På de fire første plassene er det kun kinesiske selskaper.

En av tre smarttelefoner som selges i verden finner veien til kinesiske kunder. Det kinesiske markedet vokste med 15 prosent i tredje kvartal – mer enn dobbelt så raskt som det globale markedet.

Huawei opprettholder topplasseringen med en markedsandel på 15 prosent med 18 millioner solgte enheter i Kina. Ifølge Strategy Analytics trues denne posisjonen av mobiltelefonprodusenter som for to-tre år siden var helt ukjente i Kina.

- Oppo nærmer seg Huawei og ligger an til å kjøre forbi Huawei i løpet av de neste part kvartalene, sier Mawston.

Oppo solgte 17 millioner smarttelefoner i Kina i forrige kvartal – en vekst på 136 prosent sammenlignet med i fjor. Vivo økte salget med 81 prosent. Det skiller kun en markedsandel på 1,3 prosent mellom de tre største kinesiske smarttelefonprodusentene.

En stigende stjerne

Oppo og Vivo er i ferd med å ekspandere og ta markedsandeler i vekstmarkeder. For første gang er begge selskapene inne på oversikten over verdens fem største smarttelefonprodusenter med en markedsandel på 10,7 prosent – mer enn en fordobling på ett år.

Apple hadde en markedsandel på 12,1 prosent i siste kvartal – ned fra 13,6 prosent i fjor.

- Oppo er svært populær i Kina og ekspanderer internasjonalt i India, Sørøst-Asia og andre fremvoksende markeder. Dette er en stigende stjerne, sier direktør Linda Sui hos Strategy Analytics.

Ifølge analyseselskapet Counterpoint har Oppo den nest største markedsandelen i Indonesia og vokser raskt i India.

- De har en stabil salgsmodell, men veksten videre kan bli lavere og de kan trenge større investeringer, sier analytiker CK Lu hos analyseselskapet Gartner til Reuters.

Markedene

Det har vært en retningsløs formiddag ved de asiatiske børsene uten store markedsdrivende nyheter. Nikkei-indeksen ved Tokyo-børsen ligger an til å avslutte en måned på over 17000-nivået for første gang siden i mai.

Taiwansk industri har vært hardt rammet av lavere vekst i etterspørselen etter elektronikk siden 2014. Økonomien kom seg ut av en resesjon i første kvartal og nå er aktiviteten på vei opp igjen.

De økonomiske statistikkene for tredje kvartal viser en vekst på 2,1 prosent sammenlignet med i fjor. Dette er høyere enn hva som var ventet.

Les også: Asia i dag: Resultatras for Samsung – lover comeback i 2017

 
Apples Kina-mareritt fortsetter

Vil skape 100 millioner arbeidsplasser

Følg markedene med DN Investor

Hør DN-podcast om stigende boligpriser, jublende aksjonærer i landets største bank og hvorfor det er glade dager for forbrukerbankene.

 

Får du ikke opp spilleren? Prøv her eller her.

Vi vil gjerne høre fra deg! Send oss gjerne en mail!

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.