- Det er det heftigste jeg har gjort
Se reaksjonene til Heidi Niss og Ane Fosseng da de nådde toppen av Storebjørn
01:35
Publisert:
Brelandskapet brer seg ut foran Heidi Borgen Niss (41) og resten av gruppen som runder toppryggen til Storebjørn.

Mange dager i året sveiper harde vindkast og tett skydekke over Nord-Europas høyest beliggende villmark.

Men nå viser riket til vikinggudenes gamle fiender seg fra sin mektigste side foran skiløperne i Jotunheimen.

– Jeg hadde sett for meg at jeg skulle stå akkurat her. Men etter tirsdagen da jeg hadde vondt absolutt overalt, dyttet i meg paracet og hadde masse gnagsår, så var jeg mer usikker, sier Borgen Niss på toppen av kolossen der man kan vende blikket i retning av toppene rundt Gjendesheim, startpunktet for Høgruta-turen for fem dager siden.

Til daglig er hun salgssjef i møbelfirmaet Vitra Scandinavia. Her er hun for å lære noe annet enn bare det å overvinne Norges nye nasjonalrute.

Tester grenser

Flere timer unna de kvasse fjellformasjonene er klimaet stadig tøffere. Svekket norsk krone, oppsigelser og nedskjæringer er i økende grad en del av hverdagen. Med deler av norsk næringsliv på vei ned i en dal, befinner Borgen Niss og gruppen med næringslivsledere seg på nasjonens tak for å utvikle lederevnene gjennom tøffere tider.

Prisen for dette opplegget, der halvparten foregår med Jotunheimen som kulisse, er i prøveåret 70.000 kroner per person. Neste år øker den til 100.000 kroner.

– Jeg hadde lyst til å teste meg i en litt mer ekstrem situasjon. Klarer jeg da å se og motivere andre når jeg selv er helt tom. For det er litt lettere i et kursrom å være seg selv. Her får du testet grensene dine, sier Borgen Niss.

Siv Sviland Høye, daglig leder for arrangøren Timbr, er grunnen til at gjengen ledes gjennom det hvitkledde ­landskapet.

– Hadde det vært fem dager med Høgruta-tur så hadde det vært høy pris. Men dette er for flere samlinger og personlig oppfølging. Prisen må sees som et stort lederutviklingsprogram og ikke som femdagerstur i Jotunheimen, sier Høye.

Etter lang fartstid fra leder­utvikling i Statoil tidligere er hun selv overbevist om effekten av kurset.

– Fra skeptikerne har vi fått høre at nå skal man dra ledere til Jotunheimen og blir de noe bedre ledere av det? Skal arbeidsgivere betale for at ansatte skal gå fem dager i Jotunheimen? sier Høye som påpeker at skituren er en del av et større omfattende opplegg på nærmere 15 dager, men der den tøffe skituren er et sentralt klasserom.

Kastet opp

– Det handler om å stå i motgang, bli sliten og bli pushet. Det handler om å ha det ubehagelig. For å bare leve i solskinn, med gode team og gode resultater, kan nesten hvem som helst klare, sier Høye.

Hun har utfordret hver enkelt på deres eget utviklingsmål og hvordan de påvirker mennesker rundt seg, når de blir satt under sterkt press.

Heidi Borgen Niss (foran) og Ane Fosseng på toppen av Storebjørn i hjertet av Jotunheimen. Foto: Nils Christian Mangelrød
Heidi Borgen Niss (foran) og Ane Fosseng på toppen av Storebjørn i hjertet av Jotunheimen. Foto: Nils Christian Mangelrød (Foto: DN)
Mot toppen av det siste bratte partiet med skiene på sekken handler det nå mest om å tyne ut kreftene. Ane Fosseng (47) har hatt sin fulle hyre med å kjempe seg fra topp til topp.

Etter ti timer på ski den første av fem dager, måtte den daglige lederen for shippingselskapet EMS Seven Seas Norway kaste opp gjennom kvelden.

«Tøff tur i fjellet» var bare blitt forbokstaven for lederkurset. Magen har ikke spilt på lag gjennom uken.

– Det er et eller annet ved å kjenne på sider ved seg selv som man ikke hadde fått kjent på dersom jeg ikke hadde presset meg hardt. Det har jeg gjort hele veien og lært mye om hvordan jeg selv håndterer stressituasjoner, sier Fosseng.

De to damene har skjønt at de kan være de første som har forsert nesten 7.000 høydemeter fra Gjendesheim helt uten tidligere toppturerfaring. Nå ligger urørt tørrsnø klar ned til dalen under.

Skeptisk

Fjellfører Pål Røsrud (34) peker nedover fjellsiden og viser hvor det skal kjøres for å få valuta for oppturen. Gjengen som har revet av fellene på skiene føyer seg inn i rekken av de mange som legger økonomi i slike kurs.

Siv Sviland Høye hjelper Heidi Niss med gnagsårplaster før dagens tur.
Siv Sviland Høye hjelper Heidi Niss med gnagsårplaster før dagens tur. (Foto: DN)
– Det er kolossale utgifter som brukes på lederutvikling totalt sett, sier professor Jan Ketil Arnulf ved institutt for ledelse og organisasjon ved Handelshøgskolen BI.

Prisen på ulike typer lederprogrammer legger seg gjerne fra 50.000 kroner og oppover i Norge.

Arnulf understreker at det er forsket mye på ledelsesutvikling som er koblet med opplevelser, som kan sammenlignes med skituren i Jotunheimen.

– For å være kald og brutal så har det ikke beviselig virkning på ledereffekter i etterkant. Men det er ikke dermed sagt at dette er bortkastet. Det finnes noen mer nyanserte svar. Det ene kan være at det blir en vekker og at man kan få noe ut av å komme seg ut av sin vante tralt. På en måte så er det også et veldig effektfullt klasserom. Det kan introdusere noe vedkommende har bruk for, men det skjer sjelden, sier Arnulf som mener at lederutvikling kan ha sin effekt, men da må opplegget skreddersys hver enkelt person og behovet.

For en nedtur! Fra venstre: Christian Asphoug, Pål Røsrud (skikjører) og Andreas Stø på vei mot Leirdalen.
For en nedtur! Fra venstre: Christian Asphoug, Pål Røsrud (skikjører) og Andreas Stø på vei mot Leirdalen. (Foto: DN)
Borgen Niss tror det må mer ekstreme turer til for de lederne som er svært godt trent og toppturvant, dersom de skal lære noe av sine grenser.

– Jeg tenker at turen i seg selv ikke gjør deg til en bedre leder. Men å delta på et slikt utviklingsprogram tror jeg kan gjøre deg bedre. Vi har vært gjennom en spennende prosess i forkant av turen med flere personlighetstester og også tester som ser på reaksjonsmønstre i ekstreme situasjoner når man er stresset, sier Borgen Niss som mener man må være veldig bevisst dersom man skal lære av en slik tur.

Bruker ekspedisjoner

Det er fra de virkelig steintøffe ekspedisjonene de siste fire tiårene eventyreren Stein P. Aasheim deler sine erfaringer i møtet med næringslivet.

Andreas Stø slapper av i solveggen på Leirvassbu etter etappen fra Spiterstulen.
Andreas Stø slapper av i solveggen på Leirvassbu etter etappen fra Spiterstulen. (Foto: DN)
– Folk er forskjellige. Det er nok forskjell på hvordan man er til å formidle og hvor åpent næringslivet er for å motta budskapet. Noen vil mene det er idioti å lytte til oss. Jeg kan bare si, javel. Andre mener at det å gå Høgruta er fantastisk. Jeg har ikke svaret, sier Aasheim.

Han mener næringslivet selv må svare på om slikt har en effekt. Selv har han ofte vektlagt læringen fra Mont Everest-ekspedisjonen han var en del av for 31 år siden.

– Da var det mange som samarbeidet om et krevende mål. Det blir lett gnisninger når folk bor tett. Det handler om hvordan man holder fokus når du har lyst til å snu og dra hjem. Hvordan kan man makte å glede seg over andres suksess når du føler det er urettferdig. En del slike ting er viktig for at en ekspedisjon skal fungere, og jeg innbiller meg at det har overføringsverdi, sier Aasheim.

Les også: Nydelige skitopper

Høy på livet – og vidda

Til topps på sykkel

Ti topper på én dag dnPlus

Se DNtv: Høyest i Norge:

Høyest i Norge
Tindevegleder Andreas Haslestad både starter og avslutter skiesongen på samme sted: Jotunheimen.
01:48
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.